lördag 28 februari 2009

Förhandstitt på Nudie FW09

I tisdags var jag, Martin och Aksel bjudna till Nudie för att kolla in vad som skulle bjudas på smörgåsbordet i höst och vinter. När vi kom dit blev vi kungligt bjudna på semla och bärs av Nudies supertrevliga språkrör Joel Lindefors! Härlig kombo!! Sen började klädfesten.





Man kan dela upp kollektionen i två delar; ”Black Denim Minded”(lite mer råare och rockigare) och ”Blue Denim Lovers”(mer åt det klassiska hållet). I LAB kollektionen, som ligger på lite högre priser, fanns några riktiga guldklimpar som helt klart blev snabba favorter då Martin fick dem på sig som för övrigt blev kvällens modell då allt satt som gjutet på honom.


Några plagg som jag helt klart måste flagga lite extra för är bla de extremt coola skjortorna i skinn. Skinnet till den bruna skjortan Rickard Lab Leather Shirt (5999;-), har legat i en träbalja med olja för att få sin speciella färg. Skinnskjorta nummer två Duane Lab Leather Shirt kommer att landa på runt 3500 kr. Håll utkik efter dessa!


I en av jeansmodellerna (som jag tappat namnet på) fanns cashmere invävt i tyget. Det var dock en väldigt sparsam del men bara tanken att det fanns där gjorde att de kändes sjukt mjuka. Modellen Lab Freddy (2999;-) med cinch back har 20% hampa i sig. Utseendet är aningen fläckigt och ludet. Kan nog bli shyssta slitningar i det tyget!




Något som jag helt klart kommer att inhandla är de snygga accessoarerna. Jag känner på mig att bältet Wayne (499;-) och korthållaren Jonte (399;-) gärna vill komma och slitas in av mina jeans ;) Funderar dessutom på att plocka hem reseplånboken Elton (1799;-) och använda den som kassabok på jobbet =)



Bland överdelarna fanns också mycket fint. Bland skjortorna stack Sebastian Japanese Western (2499;-) ut med sitt härliga mjuka tyg. Den svarta läderjacka, Jonny och basebollsjackan Mike Lab Club Jacket (6500;-) var också grymt snygga. Den sistnämnda jackan hade bonusen att lädret till armarna var av buffelskinn och hade doppats i ren indigo för att få en härlig slitningen tillsammans med denimtyget.

Det härliga med Nudie är inte bara deras snygga kläder utan det känns som om deras sunda värderingar kring produktion och mänskliga rättigheter spelar en lika stor roll. Något som man verkligen märker att Joel brinner för. Av kollektionen är 30% ekologiskt och tillverkningen är placerad i länderna Italien, Portugal och Japan och då inte av barnarbetare utan människor som är uppvuxna i skrädderiets värld. Det får i alla fall mig att hoppa på skutan direkt och gladeligen punga ut några hundralappar extra för ett plagg. Kvällen rundades av med att Aksel och Joel fann varandra direkt i gemensamma intressen och sen kom den tuffa "Nudie-tomten" in med sena julklappar till oss bestående av träskor i denim, korthållare och underkläder till oss alla. Gladast av oss var garanterat jag då jag har haft näsan intryckt mot fönstret varje gång vi passerat Nudiebutiken.. allt för att få en glimt av de tuffa träskorna som nu äntligen finns i min ägo =)

Tack Nudie!!!

Tack Älskling för att du stod modell för kvällen, så fin att man nästan hoppar ur brallan. Säger bara Top Model nästa hihi!

3 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Har du uppgifter på vad den vanliga plånkan med kedja kan tänkas kosta och när den kommer att dyka upp o var? Info uppskattas, tack för trevlig läsning.

Fru Denim sa...

Den kommer att hamna på 1299;-. Den är lite mer upphottad än den gamla versionen, med bla sedelfack.. Kommer nog att finnas på Nudie, Skånegatan, i sommar skulle jag tro =) Tack själv!