lördag 14 februari 2009

Shrink To Fit Guide

Ja hur gör man för krympa jeansen så att de sitter som ens egna skinn?

1. Leta upp ett par schyssta "Shrink To Fit" brallor! Dessa jeans har en speciell typ av denim som gör att de krymper när du tvättar dem. Till skillnad från vanliga jeans så har den här typen en mycket "råare" vävning i tyget.


2. Hitta rätt storlek! I vissa märken, tex de japanska, så behöver du bara köpa den storleken som du har i normala fall. MEN i tex Levi´s Shrink To Fit så behöver du gå upp i ca två storlekar för att de senare ska passa.. annars kan du räkna med att få ett par "shorts" ;) Jeansen kommer att se mycket större ut när du har dem framför dig, men ha då i åtanke att de kommer att krympa ordentligt!


3. Kryp dem på rätt sätt! Det finns givetvis många teorier och metoder om hur du ska krympa jeans på rätt sätt. Hemligheten är att komma i kontakt med vattnet samtidigt som du har jeansen på dig! Antingen tappar du upp ett bad/duschar hemma eller varför inte göra något utöver det vanliga och vandra ut i havet efter en dag på beachen. Låt jeansen torka samtidigt som du har dem på dig. Den här typen av metod kontrollerar krympningen och får dem att forma sig efter din kropp. Det tar lång tid så räkna med en heldag så du som trodde att det skulle gå enkelt till bör genast tänka om ;) Som ni ser här nedan så har detta experiment utförts hemma hos oss!


4. Ha på dig jeansen i några dagar efter blötläggningen.
Om de fortfarande inte har dragit ihop sig upprepa då bara proceduren IGEN!

LYCKA TILL!!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Måste få tacka tillbaks för din lika fina sida!
Du som jeansexpert: jag läste nånstans att stentvättat är tillbaks. Jag röstar för ett asgarv, vad anser du? :)

Fru Denim sa...

Tackar, bugar och bockar! =)
Njae.. jag vet inte riktigt vad jag ska säga om stentvättat hehe (nervöst skratt;)) Jag personligen är en sucker för rå denim och tycker att det är det som ska finnas på hyllorna =)

Anonym sa...

Kunde inte hålla med mer!

Meadow sa...

Hej! jag har precis köpt en 501 från 1954, de ska enligt min jeansleverantör vara "shrink to fit". Han tyckte inte jag skulle bada utan bara gå in dem, men ja är lite sugen på o testa badet.

Nu till frågan: jeansen kan väl inte krympa så att de inte passar om jag har dem på mig när ja badar??

OM jag väljer att gå in dem istället? hur tvättar jag dem sen när de är dags?

tacksam för svar.

meadow sa...

Jo jag glömde en grej, felet jag gjorde var att jag köpte min"riktiga" midjestorlek, det är därför jag är orolig för om jag ska bada eller inte?