söndag 21 december 2008

LUCKA 21 - Svenska jeansmärken

Nu är det TRE dagar till julafton!! Helt sjukt konstigt känns det! Detta året har verkligen gått i ett naffs. Eftersom jag skrev lite om den svenska historien kring jeans igår tänkte jag berätta lite om några svenska jeansmärken idag.

Idag är det ju så att det är inte cowboysen som driver jeansutvecklingen framåt längre utan faktiskt så är det en del svenska jeansmärken som ligger i täten! Ja här finns inte bara "swedish meatballs" på menyn längre utan vi har verkligen lyckats att ta oss in i grädden!

Vi börjar med att snacka lite om Denim Demon, ett jeansmärke skapat av två bröder med sydsamiskt ursprung, Oskar och Anton Olsson. Modellerna har samiska namn och på läderpatchen står det "Made in Italy" på samiska. Knapparna är speciella och selvedgen har färgerna i Jämtlands flagga! Står högt på min önskelista just nu kan jag tillägga :)
denimdemon.se


PACE betyder takt och vad jag har hört så ska detta betyda företagets vilja att gå sin egen takt och väg. Rötterna har PACE i 50-talets amerikanska rebellkultur, jeans och gamla bilar. Urgrymma jeans och andra stuffs finns att kolla in på deras sida. Detta är jeansen som dominerar i min garderob just nu. Tyvärr har jag, helt utan förvarning, vuxit ur några par av dem. SÅ det blir att uppdatera snart!
pacejeans.com


I början av 2000-talet satte Nudie igång symaskinerna. De här har tuffat på som attans de senaste åren och idag är Göteborgsföretaget ett av världens mest omtalade jeansmärken. Nudie ser tydliga kopplingar mellan jeans och musik. "Se på Elvis på 50-talet, Beatles på 60-talet och Bruce Springsteen på 80-talet, alla hade jeans på sig. Vi har därför huggsexa om vilken musik som ska spelas på kontoret", ska vd:n Palle Stenberg ha sagt. Jag är verkligen en sucker för ett par jeans som Martin har, modell straight Sven, som är tyvärr är ett provplagg och inte finns att köpa. Grym slitning, selvedge och lite så där härligt baggiga. Försöker alltid att hitta en anledning att lägga beslag på dem :P
nudiejeans.com

Grabbarna Andreas Petersson & Olle Harlin är killarna som drog igång BayIcon. Svensk duo som satt igång att skapa tidlösa jeans med unikhet som att tex byxorna är utan sidosömmar! De har exklusiva jeans som det endast finns 100 ex av. De har även en tjejkollektion vilken ser riktigt nice ut!
bayicon.se



Det går ju som sagt riktigt bra för de svenska jeanstillverkarna och som är värt att tillägga är att de tre största svenska jeansmärkena, Acne, Nudie och Cheap Monday, i dag har större tillväxt utomlands än i Sverige. Acne är äldst, det startade 1997 och inledde den nya svenska jeansvågen. Dock tycker jag fortfarande att det finns på tok för taskiga jeans för oss tjejer, helgalna slitningar och mönster hit och dit är inget jag går igång på precis. Tur att det finns rediga grejer i killhyllan som man kan "göra om" till schyssta tjejpaltor :)

Inga kommentarer: