onsdag 24 december 2008

LUCKA 24 *JULAFTON* - LEVI´S




Idag är det fasiken julafton! Började lite lätt i morse med julklappsöppning i sängen. Jag ville byta julklappar redan på tolvslaget men Martin försökte göra allt för att lugna min iver och lyckade med nöd och näppe haha!

Sista luckan idag gott folk och då tänkte jag snacka lite Levi´s med er! Det finns en lång historia bakom detta märke och jag tänkte bara nosa lite på ytan :)
Företaget grundades år 1853 av den tyskfödde Levi Strauss som från början utvecklade arbetskläder. De tillverkades av kanvas men gick senare över till slitstark denim. De blev en populär klädsel för gruv-, skogsarbetare och cowboys och trycket blev enormt stort. Fabriker poppade upp överallt som svampar. Depressionen kom och landets ekonomi var ansträngd. Detta som annars hade kunnat bli nådastöten, visade sig bli tvärtom! De fattiga ranchägarna försökte att göra allt för att få in pengar och ett sätt var att öppna sina dörrar för folk från östra Amerika. De erbjöds en annorlunda semester i vildmarken och behövde därför slitstarka kläder. De köpte jeans som de tog med hem och snart började plaggen dyka upp i butiker på östkusten. Levi Strauss & Co gjorde en hel serie västernkläder – "Dude Ranch Duds" – för både män och kvinnor i denim, gabardin och satin och hade sin första rikstäckande annonskampanj.

Under 2:a världskriget var Levi Strauss & Co en integrerad del i USA:s gemensamma krigsansträngningar. Råvarorna var begränsade och produktionen var därför minimal. Ett tag var man tvungen att ersätta bågstickningen på bakfickan med påmålade linjer. Bara personer som arbetade inom totalförsvaret eller militärer fick köpa Levi's produkter. Men efter kriget tog jeansen på allvar fart som fritidsplagg. Yngre hemvändande soldater gjorde dem populära på universiteten och ungdomarna där apade snabbt efter. Jeansen spreds som en löpeld över hela landet, de letade sig också över till Europa med turister som återvände hem. Butiker som annonserade Levi´s jeans kunde vänta sig en näst intill kaotisk anstormning. Ledningen insåg snabbt de nya möjligheterna och gjorde en omfattande omorganisation av företaget. Man slutade med all partihandelsverksamhet och koncentrerade sig på att tillverka och sälja sina egna produkter. Nu började man också att blicka ut över hela världen och framförallt Europa, som började skrika efter "the american way".

Försäljningskurvan pekade spikrakt uppåt i takt med att folk fick mer pengar att röra sig med. Ungdomarna skapade en ny livsstil och gjorde revolt. De slängde slips och kostym, tog på sig Levi's och en rebellisk uppsyn. Inspirationen hämtade de från Hollywood där Marlon Brando, James Dean, Elvis Presley och andra stjärnor blev föredömen. Hela världen tycktes vara redo för en jeansexplosion och överallt tog man jeansen till sina hjärtan. Snart fanns det inte en plats på jorden där man inte hört namnet på den man som 100 år tidigare kom till San Francisco för att starta en blygsam handel med sin svåger.

Tidigt insåg Levi Strauss att det var kvalitén som gjorde hans byxor populära och därför satsade han mycket på råmaterialet till arbetskraften. Det bästa denimtyget fanns i North Carolina. Väveriet Cone Mills levererar fortfarande tyget till Levi´s 501. För att få den bästa arbetskraften och därmed ett bra jobb utfört överbetalade Levi sömmerskorna. Dagens stora framgångar skulle antagligen inte vara möjliga om inte kvalitétskraven levde kvar. Tyget testas fortfarande mycket noga i Levi Strauss & Co´s laboratorium innan det används. Varje färdigt plagg kontrolleras dessutom fyra gånger innan de levereras. Efterbehandling som tvätt, färgning mm, får inte göras av utomstående. Logiken är enkel: Levi Strauss & Co kan inte ta ansvar för produkter som behandlats utanför företagets kontroll.


Redan från början blev det svårt att skilja det ena jeansmärket från det andra. Vissa blev lurade att köpa billigare kopior och trodde att de köpt Levi´s jeans och blev besvikna på kvalitén. För att skilja ut jeansen från kopior gjordes särskilda kännetecken. En gul tråd användes i sömmarna och man gjorde en bågstickning på bakfickan som sägs vara inspirerad av örnen i USA:s riksvapen. Den har använts sedan 1873 och är världens äldsta varumärke. 1886 adderades en läderetikett som bl a beskriver kvalitén på denimtyget. Samma år gjordes det berömda kvalitétstestet som ligger till grund för varumärket ”Two horse brand”. För att ytterligare markera identiteten sattes en Red Tab på höger bakficka. Trots detta utsätts Levi´s (som såväl andra jeansmärken) för ständigt för varumärkesintrång och plagiering. Kopiorna har samma kännetecken men lever inte upp till folks förväntningar. Detta gör i sin tur att märket får ett dåligt rykte. Därför läggs det ner mycket jobb på att tidigt upptäcka och stoppa dem.

Den mest kända jeansmodellen är "501" och har satt sitt namn som en riktigt jeansklassiker. 501:ans ursprung finns i den byxa som Levi Strauss först sydde upp. Materialet har visserligen ändrats till denim och vissa andra små förändringar har gjorts, annars är den i det närmaste identisk. Namnet kommer från att företagets produktgrupper var uppdelat på skilda avdelningar – departments. Department 1-4 var produkter i grossistverksamheten. Department 5 var den egna produktionen. När man började med artikelnummer blev den första egna produkten kallad 01 och fick artikelnumret 501. Idag måste 501:an vara en av världens mest kända produkter och vem som helst kan gå in i en jeansbutik och köpa i princip samma byxa.
Avslutningsvis kan man idag säga att bolaget är ett av världens största klädföretag med en uppsjö av skitsnygga denimprylar!!


Så nu är Fru Denims Julkalender över och jag önskar er en riktigt GOD JUL!

Inga kommentarer: